Vad är ett ledningssystem?
Det finns flera internationella standarder som kan hjälpa en
organisation att bygga upp ett ledningssystem, till exempel ISO 9000-serien för kvalitetsledning
eller ISO 14 000-serien för
miljöledning. OHSAS 18001
anger krav för ett ledningssystem för arbetsmiljö. Att utgå från processer
istället för funktioner är en framgångsfaktor när ett ledningssystem byggs upp.
Detta är ett krav i ISO 9001:2008 men inte i de andra ISO-serierna.
Det verkliga ledningssystemet är de personer och den
kompetens som människorna i organisationen består av och förmågan att använda
de styrande dokument och beskrivningar som nedtecknats. Men också de lokaler,
den materiel (t.ex. datorer), de beslutsvägar och de val som människor i
organisationen gör. Beskrivningen av ledningssystemet i text eller bild, film
m.m. beskriver hur organisationen vill att det ska fungera. Men avvikelser från
denna önskan sker dagligen och svårigheterna torde öka ju mer komplex
organisationen är. En realistisk, enkel och tydlig önskan hur vi vill att det
ska fungera, medför att det är troligare att människorna kan leva efter rutinen
och uppnå de önskade målen.
Hur väljer man ledningssystem?
Valet av ledningsprinciper måste komma in
ifrån företagets egna visioner och värdegrunder. Den enklaste formen kan sägas vara
systematiskt arbete med viktiga frågor för ledning och styrning med målet att
ständigt förbättra sig.
Viktiga frågor är t ex:
Hur ser våra arbetsflöden ut i vårt uppdrag?
Hur
hanterar vi våra dokument, vår information och fakta i vårt uppdrag? (dok-hantering,
utskrifter, historik, diskussionsforum, enkäter, länkar till internet etc.)
Hur
hanterar vi ansvar och arbetsuppgifter? Vem gör vad? (användare, grupper,
behörigheter, aktivitetslistor etc.)
Hur
hanterar vi tiden i vårt uppdrag? När skall allt göras? (Gantt Schema,
tidsplanering, uppföljning i tiden, status )
Hur
hanterar vi förändringar, förbättringar, avvikelser och fel?
Fokus
för ledningssystem har successivt flyttats från ”ordning och reda” till
”ständig förbättring”.
Men
systematiskt arbetssätt innebär också att man ska ta tillvara kunskap och fakta
utifrån vår omgivning. Utvecklade modeller och arbetssätt som användas i
omvärlden och tas fram genom forskning och studier är värdefulla även för det
enskilda företaget. Därför bygger vi Ciro så att man lätt kan använda och
anpassa företagets egen situation till etablerade modeller och beprövade
erfarenheter, t ex användningen av PDCA – hjulet, en av världens mest använda
kvalitetsförbättringsmetoder.
Olika typer av system
Stora
organisationer har ofta utgångspunkter från väletablerade modeller såsom ISO
9000, Balanced Score Card, SIQ-, EFQM-, Malcolm Baldrige-modellen. Det finns
särskilt framtagna modeller som anpassats för t ex, skola och sjukhus.
Mindre
organisationer utvecklar ofta ledningssystem på egna vis eller genom lite
mindre, enklare modeller, t ex FR 2000.
Den
gemensamma nämnaren, oberoende av modellval, är att företagets ledning
tillsammans med övriga medarbetare skaffar sig ett strukturerat genomtänkt
upplägg för hur utvecklingen av ledningssystemet skall ske. Här erbjuder Ciro
en utmärkt plattform för att hålla ihop hela utvecklingsarbetet till färdigt
ledningssystem.
Ciro
hanterar även förbättringarna och vidareutvecklingen, vilket är en av de
viktigaste faktorerna för framgång.
Vad gör ett ledningssystem bra?
Att skapa en kommunikationsbrygga mellan personalens
engagemang och verksamhetens system och arbetsstrukturer.
Att visualisera arbetssättet så att alla ser, förstår och
engageras
Att underlätta förbättringsarbetet såsom att meddela
avvikelser, mäta effekt, införa ny rutiner
Att ta bort hindren till effektiva arbetssätt
Finns kunskap inbyggt?
Ciro har grundstrukturer som är standard för systematiskt
kvalitetsutveckling
Ciro synliggör kundens modeller, anpassade eller direkt
Ciro Care är ett exempel på plattform för vårdgivare
Ciro FM finns framtaget för fastighetsbranschen
Ciro Medical hjälper aktörer för utveckling inom Life
Science
Flera olika kompletta processer finns för nedladdning, tex
projektprocesser.
Webb-baserat
Användare av Ciro arbetar helt webbaserat, d.v.s. genom en
webbläsare såsom t ex MS Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome etc . Man
öppnar upp webbplatsen utvecklar, redigerar, läser, kopierar, skriver ut. Alla
uppdateringar, back up och säkerhet sköts av Ciro. Arbetet kan skötas från
kontoret, från hemmet, på resan eller ute hos kund.
Anpassningsbart
Ciro är mycket flexibelt framför allt genom att systemet är
helt byggt i enkla moduler som lätt kan skalas upp i komplexitet vartefter
behovet uppstår. Vi förändrar lätt koden efter som vi äger koden och står
själva för utvecklingen, snabbt och enkelt. Alla uppdateringar sker centralt
och slår igenom direkt på alla webbplatser på samma gång.